Zobacz również:
Aktualności:
- OBRADY PLENARNE POROZUMIENIA–08.01.2018 R.
- Obrady plenarne Porozumienia–27.11.2017 r.
- Stanowisko dotyczące przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o Sądzie Najwyższym
- Stanowisko dotyczące przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw
- Stanowisko w sprawie prac legislacyjnych nad prezydenckimi projektami reformującymi KRS i SN
- Obrady plenarne Porozumienia – 16.10.2017 r.
- Instytut Etyki Prawniczej nowym członkiem Forum Obywatelskiego
- Naczelna Rada Adwokacka nowym Przewodniczącym Porozumienia
- Nowy sygnatariusz Porozumienia
- Apel do Prezydenta RP o zainicjowanie dialogu ze środowiskiem prawniczym
- Stanowisko dot. apelu do Prezydenta RP o skorzystanie z prawa weta
- Stanowisko dot. projektu ustawy o Sądzie Najwyższym
- Stanowisko dot. projektu ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności
- Spotkanie Porozumienia z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości
- Stanowisko dot. projektów ustaw o komornikach sądowych oraz o kosztach komorniczych
- Stanowisko dot. projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych
- Nowe stanowisko Porozumienia
- Spotkanie przedstawicieli Porozumienia z Prezydentem RP
- Nowe stanowiska Porozumienia
- Działania sygnatariuszy oraz członków Forum Obywatelskiego Porozumienia samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych w zakresie edukacji prawnej (2013-2016)
- Stanowisko dot. wolności mediów i dostępu obywateli do informacji
- Stanowisko dot. ustawy z dnia 2 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo o zgromadzeniach
- Nowe stanowisko Porozumienia
- Nowe stanowisko Porozumienia
- Nowe stanowisko Porozumienia
- Spotkanie 5.10
- Krajowa Izba Radców Prawnych nowym Przewodniczącym Porozumienia
- Spotkanie 7.09
- Stanowisko dot. potrzeby dialogu społecznego w zakresie sądownictwa i zawodów prawniczych oraz Nadzwyczajnego Kongresu Sędziów Polskich
- Nowe stanowiska Porozumienia
- Stanowisko dot. projektu ustawy zmieniającej ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji
- Stanowisko dot. środków na edukację prawną w budżecie na rok 2017
- Spotkanie Porozumienia z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości
- Nowe wspólne stanowiska sygnatariuszy Porozumienia
- Wykonywanie zawodów prawniczych w obliczu planowanych reform
- Obchody i stanowisko dot. uczczenia Dnia Wymiaru Sprawiedliwości
- Dzień Wymiaru Sprawiedliwości 23 maja
- Spotkanie z Rzecznikiem Praw Obywatelskich
- Spotkanie 20.04.2016
- Spotkania 9.03 i 6.04
- Spotkanie z Komisarzem Praw Człowieka Rady Europy
- Spotkanie 10.02.2016
- Spotkanie 13.01.2016
- Witamy na stronie Porozumienia
- Pobierz RSS
Warszawa, dn. 11 maja 2016 r.
Stanowisko nr 10/2016
Porozumienia samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych
dot. utworzenia sądowych wydziałów egzekucyjnych
Porozumienie samorządów i stowarzyszeń prawniczych popierając dążenia do stałego usprawniania egzekucji sądowej, zarówno w zakresie czynności dokonywanych przez sądy, jak i komorników sądowych, opowiada się za obligatoryjnym utworzeniem w sądach rejonowych wydziałów egzekucyjnych.
Sprawna i skuteczna egzekucja ma ogromne znaczenie dla budowy wizerunku wymiaru sprawiedliwości, ale i w niebagatelny sposób wpływa na sytuację ekonomiczną, głównie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Obligatoryjne utworzenie w sądach rejonowych wydziałów egzekucyjnych nie tylko pozwoli na zdecydowaną poprawę sprawności postępowania egzekucyjnego, podniesie jakość orzecznictwa i je ujednolici, ale wpłynie też na uproszczenie zasad organizacyjnych wymiaru sprawiedliwości, czyniąc je prostszymi dla uczestnika postępowania.
Konieczność wskazanej zmiany w organizacji sądów powszechnych wynika również z możliwego do przewidzenia trwałego wzrostu liczby spraw egzekucyjnych trafiających do sądów, związanego choćby z coraz powszechniejszym masowym obrotem wierzytelnościami.
Wydziały egzekucyjne w sądach rejonowych mogłyby przejąć sprawy z zakresu szeroko rozumianego postępowania egzekucyjnego, w tym skargi na czynności komornika, nadzór judykacyjny nad egzekucją z nieruchomości, sprawy o odebranie zarządu nad nieruchomością dłużnikowi, ale również sprawy dotyczące ponownego wydania tytułu wykonawczego, wydania tytułu wykonawczego z przejściem uprawnień czy też wydania tytułu wykonawczego przeciwko współmałżonkowi oraz postępowania procesowe dotyczące powództw przeciwegzekucyjnych; rozważyć także można by powierzenie takim wydziałom spraw o zawezwania do próby ugodowej, Tak ustalony zakres spraw rozpoznawanych przez nowo utworzone wydziały egzekucyjne odpowiadałby sprawom wpisywanym do repertorium Co, przy czym poszerzony byłby o sprawy z powództw przeciwegzekucyjnych, jako ściśle związanych z postępowaniem egzekucyjnym.
W obecnej sytuacji sprawy egzekucyjne rozpoznawane są przez inne wydziały sądów rejonowych, w których sędziowie obciążeni są zwykle wieloma sprawami procesowymi i nieprocesowymi wymagającymi wyznaczenia rozprawy, co z całą pewnością nie ułatwia sprawnego i niezwłocznego podejmowania stosownych czynności w sprawach egzekucyjnych. W istocie niezwykle często nie jest możliwe dotrzymanie tygodniowego terminu do rozpoznania skargi na czynność komornika przewidzianego art. 767(2) § 2 kpc czy też terminu 3 – dniowego na rozpoznanie wniosku o nadanie tytułowi egzekucyjnemu klauzuli wykonalności wskazanego art. 781(1) kpc.
Jednocześnie zagadnienia związane z postępowaniem egzekucyjnym pozostają materią dość skomplikowaną, zaś wprowadzenie wąskiej specjalizacji sędziów zajmujących się tylko tymi zagadnieniami nie tylko wpłynie na podniesienie poziomu orzecznictwa, ale i w większym stopniu je ujednolici.
Proponowane rozwiązanie już pozostaje częściowo stosowane poprzez wyodrębnianie w niektórych sądach z wydziałów cywilnych sekcji do spraw egzekucyjnych, jednakże nie jest to praktyka powszechna, a nadto katalog spraw rozpoznawanych w sekcjach do spraw egzekucyjnych pozostaje zdecydowanie węższy niż proponowany. Pomimo ograniczonego zakresu zastosowania opisywanego rozwiązania przynosi ono oczekiwane efekty w zakresie usprawnienia postępowania egzekucyjnego.
Sugerowana zmiana w organizacji sądów powszechnych niewątpliwie odciążyłaby inne wydziały, co znacząco wpłynęłoby na zwiększenie szybkości zarówno postępowań egzekucyjnych, jak i innych postępowań cywilnych, w tym przyspieszyłaby rozpoznawanie skarg na czynności komorników, ale i usprawniłaby postępowanie międzyinstancyjne w zakresie środków odwoławczych składanych w toku postępowania egzekucyjnego i procesowego z powództw przeciwegzekucyjnych.
Zapewnienie rozpoznawania szeroko pojętych spraw egzekucyjnych przez jeden wydział będzie pozostawać także rozwiązaniem zdecydowanie czytelniejszym dla uczestnika postępowania, który obecnie ochrony na etapie postępowania egzekucyjnego zmuszony jest poszukiwać choćby w wydziale cywilnym nieprocesowym (w zakresie skarg na czynności komornika) oraz w wydziale cywilnym procesowym (w zakresie powództw przeciwegzekucyjnych).
Powyższe rozwiązanie wymaga zapewnienia kadry sędziowskiej oraz kadry referendarzy sądowych i asystentów sędziego dla nowo powołanych jednostek.
Przewodniczący Porozumienia Sekretarz Porozumienia
SSO dr hab. Krystian Markiewicz Dr Paweł Skuczyński
« Wróć do listy stanowisk