Zobacz również:
Aktualności:
- OBRADY PLENARNE POROZUMIENIA–08.01.2018 R.
- Obrady plenarne Porozumienia–27.11.2017 r.
- Stanowisko dotyczące przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o Sądzie Najwyższym
- Stanowisko dotyczące przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw
- Stanowisko w sprawie prac legislacyjnych nad prezydenckimi projektami reformującymi KRS i SN
- Obrady plenarne Porozumienia – 16.10.2017 r.
- Instytut Etyki Prawniczej nowym członkiem Forum Obywatelskiego
- Naczelna Rada Adwokacka nowym Przewodniczącym Porozumienia
- Nowy sygnatariusz Porozumienia
- Apel do Prezydenta RP o zainicjowanie dialogu ze środowiskiem prawniczym
- Stanowisko dot. apelu do Prezydenta RP o skorzystanie z prawa weta
- Stanowisko dot. projektu ustawy o Sądzie Najwyższym
- Stanowisko dot. projektu ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności
- Spotkanie Porozumienia z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości
- Stanowisko dot. projektów ustaw o komornikach sądowych oraz o kosztach komorniczych
- Stanowisko dot. projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych
- Nowe stanowisko Porozumienia
- Spotkanie przedstawicieli Porozumienia z Prezydentem RP
- Nowe stanowiska Porozumienia
- Działania sygnatariuszy oraz członków Forum Obywatelskiego Porozumienia samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych w zakresie edukacji prawnej (2013-2016)
- Stanowisko dot. wolności mediów i dostępu obywateli do informacji
- Stanowisko dot. ustawy z dnia 2 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo o zgromadzeniach
- Nowe stanowisko Porozumienia
- Nowe stanowisko Porozumienia
- Nowe stanowisko Porozumienia
- Spotkanie 5.10
- Krajowa Izba Radców Prawnych nowym Przewodniczącym Porozumienia
- Spotkanie 7.09
- Stanowisko dot. potrzeby dialogu społecznego w zakresie sądownictwa i zawodów prawniczych oraz Nadzwyczajnego Kongresu Sędziów Polskich
- Nowe stanowiska Porozumienia
- Stanowisko dot. projektu ustawy zmieniającej ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji
- Stanowisko dot. środków na edukację prawną w budżecie na rok 2017
- Spotkanie Porozumienia z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości
- Nowe wspólne stanowiska sygnatariuszy Porozumienia
- Wykonywanie zawodów prawniczych w obliczu planowanych reform
- Obchody i stanowisko dot. uczczenia Dnia Wymiaru Sprawiedliwości
- Dzień Wymiaru Sprawiedliwości 23 maja
- Spotkanie z Rzecznikiem Praw Obywatelskich
- Spotkanie 20.04.2016
- Spotkania 9.03 i 6.04
- Spotkanie z Komisarzem Praw Człowieka Rady Europy
- Spotkanie 10.02.2016
- Spotkanie 13.01.2016
- Witamy na stronie Porozumienia
- Pobierz RSS
Warszawa, dn. 20 kwietnia 2016 r.
Stanowisko nr 5/2016
Porozumienia samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych
dot. kancelarii sędziego i przyszłego statusu asystenta sędziego
Porozumienie Samorządów Zawodowych i Stowarzyszeń Prawniczych wskazuje na konieczność podjęcia prac ustawodawczych, które prowadzić będą do zasadniczej zmiany modelu organizacji pracy sędziego dzięki stworzeniu kancelarii sędziego.
Celem stworzenia kancelarii sędziego jest usprawnienie przebiegu postępowań sądowych poprzez umożliwienie sędziemu poświęcenia czasu wyłącznie na czynności orzecznicze, wprost polegające na sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości, przy szerokim powierzeniu czynności z zakresu administracji sądowej i ochrony prawnej asystentom sędziego oraz referendarzom sądowym. Istotnym elementem nowoczesnego wymiaru sprawiedliwości winna być wysoko wykwalifikowania i dobrze wynagradzana obsługa sekretarska, asystencka i referendarska.
Modelem pożądanym jest stała współpraca każdego sędziego z co najmniej jednym sekretarzem sądowym, asystentem sędziego oraz referendarzem sądowym.
Jednym z najistotniejszych problemów obecnego modelu pozostaje faktyczne obciążenie sędziego znaczną ilością czynności pozajudykacyjnych. Jedynie w odniesieniu do niektórych z tych czynności istnieje obecnie możliwość powierzenia ich wykonania asystentowi sędziego, a nadto w wielu przypadkach może to być tylko ich projekt. Czynności te nie są czynnościami skomplikowanymi, ale z uwagi na konieczność wykonania ich praktycznie w każdej sprawie są niezmiernie czasochłonne. Dotyczą one zarówno wstępnego jak i zasadniczego etapu postępowania cywilnego i karnego (np. w zakresie postępowania związanego z wzywaniem do uzupełnienia braków formalnych i fiskalnych pism, formalnej kontroli aktu oskarżenia, zarządzeń o dokonywaniu doręczeń i kontroli prawidłowości ich dokonywania, formalnej kontroli aktu oskarżenia, przeprowadzania bieżącego sprawdzania stanu spraw odroczonych, spraw w których postępowanie zostało zawieszone, zlecanie wywiadów środowiskowych), ale występują również w toku postępowania egzekucyjnego (np. kontrola terminowości nadsyłania przez komorników sprawozdań z czynności podejmowanych w ramach egzekucji z nieruchomości, składania sprawozdań przez zarządcę dłużnika, zwracanie się o akta do komorników w sytuacji złożenia wniosku o wydanie zarządzeń w trybie art. 759 § 2 kpc). Obok czynności, które przybierają formę zarządzenia, sędzia często zmuszony jest do podejmowania szeregu czynności faktycznych, jak choćby poszukiwanie osoby biegłego, czy odpowiedniego instytutu naukowo – badawczego celem wykonania opinii, ustalanie możliwości wykonania danej opinii, czy też poszukiwanie placówki, która daną opinię wykona w możliwie najkrótszym terminie (szczególnie w sądach z niewystarczającą obsadą urzędniczą).
Dodatkowym obciążeniem dla sędziego chcącego zachować należytą sprawność postępowania pozostaje konieczność sprawowania kontroli nad terminowością podejmowania czynności przez referendarzy sądowych.
Pomimo możliwości orzekania przez referendarzy sądowych co do wniosków dotyczących zwolnienia od kosztów sądowych, ustanowienia pełnomocnika lub obrońcy z urzędu, czy też wynagrodzenia biegłych, nadal zdecydowanie zbyt często czynności te wykonują sędziowie, albowiem nie ma możliwości wykonania ich przez referendarza lub też oczekiwanie na podjęcie tych czynności przez referendarza przedłużyłoby bieg postępowania. Mimo dopuszczalności wykonywania pewnych czynności z zakresu administracji sądowej przez asystenta sędziego, jego rola sprowadza się w praktyce głównie do sporządzania projektów uzasadnień orzeczeń i zwykle nie jest możliwe realizowanie przez niego ustawowego zadania polegającego na wykonywaniu czynności zmierzających do przygotowania spraw sądowych do rozpoznania, czy też sporządzaniu projektów zarządzeń i orzeczeń wskazanych w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 8 listopada 2012 r. w sprawie czynności asystentów sędziów (Dz.U. 2012.1270).
Z uwagi na szczupłość kadry asystenckiej sędzia zwykle nie posiada możliwości stałej i codziennej pracy z jednym asystentem nawet w zakresie przygotowywania projektów uzasadnień orzeczeń. Rzadkością jest sytuacja, kiedy sędzia ma możliwość współpracy z asystentem już na etapie dokonywania analizy akt sprawy i gromadzenia orzecznictwa, czy literatury przydatnej przy rozpoznawaniu sprawy. Asystent sędziego zwykle współpracuje z kilkoma sędziami jednocześnie, co z całą pewnością utrudnia mu prawidłową organizację pracy i nierzadko wpływa na jakość wykonywania powierzonych mu obowiązków służbowych.
Dla rzeczywistego usprawnienia postępowania sądowego konieczne jest zatem zatrudnienie takiej liczby asystentów sędziego i referendarzy sądowych, aby możliwe było faktyczne realizowanie przez nich ich obecnych zadań ustawowych, a jednocześnie jednoznaczne poszerzanie samodzielnych kompetencji asystenta w płaszczyźnie szeroko pojętej technicznej organizacji pracy sędziego, poprzez umożliwienie mu samodzielnego wykonywania szeregu czynności zmierzających do zapewnienia właściwego toku wewnętrznego urzędowania sądów oraz wszystkich pomocniczych czynności pozajudykacyjnych o charakterze administracji sądowej, wykonywanych w ramach referatu sędziego (a nie jedynie ich projektów). Postawienie przed asystentami nowych zadań musi być przy tym również związane ze zwiększeniem liczby zatrudnionych asystentów.
Kancelaria sędziego powinna być zespołem pomocniczym z jasno określonymi kompetencjami w zakresie ochrony prawnej i czynności administracyjnych. Wskazane jest powierzenie asystentowi sędziego obowiązku dbania o zachowanie sprawności postępowania w zakresie czynności wykonywanych przez referendarza sądowego oraz sekretarza sądowego.
Dla osiągnięcia oczekiwanego efektu konieczne jest przyjęcie takich rozwiązań, które sprzyjałyby traktowaniu przez samych zainteresowanych funkcji referendarza sądowego, sekretarza sądowego, jak i asystenta sędziego jako docelowej na drodze kariery zawodowej, albowiem praktyka wskazuje, iż praca sędziego z asystentem, referendarzem czy urzędnikiem wraz z upływem czasu staje się coraz bardzie efektywna. Należy zapewnić asystentom sędziego, referendarzom sądowym, jak i sekretarzom sądowym wynagrodzenia, które sprzyjałoby takiemu traktowaniu zajmowanych stanowisk. Nie należy pomijać również rozwiązań podnoszących status pełnionej funkcji, poprzez rozszerzenie możliwości podejmowania określonych działań przez asystenta sędziego „pod własnym nazwiskiem”. Zmiany w omawianym zakresie nie powinny jednak dotyczyć uprawnień referendarzy sądowych i asystentów sędziego do ubiegania się o stanowisko sędziego.
Postulowane zmiany wymagać mogą nowelizacji zarówno przepisów ustrojowych, jak i proceduralnych, przy czym można się spodziewać, iż z uwagi na konieczność zwiększenia obsady asystentów sędziego i referendarzy sądowych, a jednocześnie ograniczenia budżetowe mogą być wprowadzane w życie przez dłuższy czas. Konieczne będzie zatem dostosowanie tempa nowelizacji przepisów do możliwości budżetowych, tak aby nie nakładać na asystentów sędziego i referendarzy sądowych kolejnych obowiązków, których wykonywanie w praktyce nie będzie możliwe.
Przewodniczący Porozumienia Sekretarz Porozumienia
SSO dr hab. Krystian Markiewicz Dr Paweł Skuczyński
« Wróć do listy stanowisk